Utleiebetingelser for Foreningshuset

Klikk her for å laste ned UTLEIEAVTALEN.

1. Leietaker

Leietaker er ansvarlig for leieforholdet, og eventuelle skader som påføres hus og inventar, samt omkringliggende anlegg tilhørende Sørum Idrettslag. Leietaker plikter å oppgi navn, adresse og telefonnummer, og formål med leien (offentlig fest, lukket fest, møte, annet) ved bestilling.

Når formålet med leieforholdet er at det skal arrangeres en offentlig fest må leietaker være over 30 år. Søknad om fester og arrangement skal sendes til politiet senest 2 uker før offentlig arrangement.

Når formålet er lukket fest for unge personer/ungdom opp til 21 år, skal foreldre stå som leietakere.  Melding til politiet om fester og arrangement sendes senest 2 uker før arrangementet. Prisen er NOK 4000 for en dag, NOK 5000 for 2 dager. I tillegg kommer NOK 1500 for vask.

I alle tilfelle må leietaker sende kopi til Foreningshusets utleieansvarlig av søknad/melding om fester og arrangement.

Melding til politiet, se politiets sider.

Tillegg for ungdomsfester:

• Det presiseres at det ikke er lovlig for personer under 18 år å skjenke eller drikke alkohol inne på Foreningshuset eller dets område.
  • Alle selskaper skal være «lukkede selskaper», noe som betyr at det må føres gjesteliste og at det kun kan påmeldes personer iht. denne.
  • Det skal være minst 3 navngitte vakter på alle selskaper, dette skal være foresatte til medlemmer i festkomiteen. En av vaktene må i tillegg oppgi ett telefonnummer og være ansvarlig for eventuelle henvendelser fra Foreningshuset eller politiet både før, under og etter selskapet ved behov.
  • Vaktliste sendes Foreningshuset senest to uker før festen.
  • Foreningshuset vil informere politiet i forkant om alle «ungdomsfester» på Foreningshuset.

2. Betaling og nøkkelutlevering

Leien betales over bankgiro/nettbank før nøkkelutlevering til Foreningshusets konto nr. 1321.08.10158.  Nøkkel utleveres etter avtale med Foreningshusets representant til ansvarlig leietaker og det gis samtidig en gjennomgang av sjekkliste for opprydding og branninstruks. Samme person må levere tilbake nøkkelen. Ved tilbakelevering av nøkkel til Foreningshusets representant skal det være en gjennomgang av Foreningshusets tilstand. Leietaker vil bli holdt ansvarlig for erstatning av eventuelle skader på inventar og bygning som følge av leieforholdet, ref pkt 1. Nøkler utleveres ved undertegning av leieavtale og fremvisning av kvittering for betalt leie.

3. Ordensbestemmelser for arrangement

Bruk av røykanlegg er ikke tillatt, da dette vil utløse brannalarm.
Ved bruk av lydanlegg skal lydnivå være under 70 dB ved en avstand 20 meter utenfor huset, se Helsedirektoratets anbefalinger. Vinduer ut mot byggefelt skal holdes lukket av hensyn til naboene.
Musikk skal avsluttes senest kl 01.00 og alle skal være ute og huset stengt senest kl 02.00 i helger og dag før helligdag. På ukedager/helligdager skal arrangement være avsluttet senest kl 24.00

4. Opprydding og rengjøring

Leietaker plikter å sette seg inn i sjekklisten for opprydding, denne er hengt opp på kjøkkenet. Håndklær og kluter holdes av leietaker. Alt benyttet servise, bestikk, glass osv skal vaskes opp og ryddes bort. Kjølerom skal rengjøres på hyller og gulv.

Leietaker skal rydde lokalene. Bordene i storsalen skal vaskes og settes langs sidene, og stolene settes foran scenen. All søppel skal kildesorteres, glass- og metallemballasje må leietaker ta med hjem selv. Søppelbøtter skal tømmes og søppel kastes i container som står foran Foreningshuset.

Ved leie for tidsrom i ukedager skal gulvene vaskes. Dette gjelder alle benyttede rom, inkludert ganger og toaletter.

Uteområdet ryddes for søppel, sigarettsneiper og snus feies opp og kastes.

Ved leie til fester på fredager, lørdager eller helgedager skal lokalet være ryddet og klargjort for vask innen kl. 14.00 påfølgende dag.

Dersom leietaker ikke rydder og/eller vasker tilfredsstillende, faktureres Kr 1.000.- i tillegg

5. Utstyr og møbler

Det er ikke nok stoler og bord til å dekke full kapasitet i både Store sal og Lille Sal. Stoler og bord må da eventuelt bæres i mellom salene. Bord og stoler som flyttes i salene skal bæres og ikke skyves over gulvet. Inventar skal settes tilbake slik det sto når leietaker ankom lokalet.

Utstyr og møbler leies/lånes ikke ut.

6. Arrangementets slutt

Alle tilstelninger må være avsluttet innen kl. 2400 på hverdager/helligdager. Fredager/dag før helligdager må det avsluttes innen kl 0200.

7. Brannforebygging

Det kan maksimalt være 90 personer inne på Foreningshuset samtidig. Det er røykeforbud i alle husets rom. Brannfakler og liknende skal ikke settes på trappa, eller annet brennende underlag som for eks. treverk, og ikke under tak. Leietaker plikter å oppnevne en brannansvarlig før arrangementet/festen starter. Leietaker og brannansvarlig plikter å sette seg inn i husets branninstruks, denne er hengt opp på kjøkkenet.

8. Andre betingelser

• Det er ikke tillatt å overnatte på Foreningshuset
  • Husets eiere har samme plikter og rettigheter som øvrige leietakere.
  • Kontaktperson er til enhver tid den som på vegne Foreningshusets styre utleverer nøkkel, hvis ikke annet er bestemt